Saturday, September 25, 2010

:::Sampai Begitu Sekalikah???:::

BERSALAH...Mohd Fazli dihukum gantung sampai mati.

'Saya tetap sayang dia'...

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah


SHAH ALAM: Pemandu teksi, Mohd Fazli Azri Jamil dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini, semalam selepas didapati bersalah membunuh Syafiah Humaira Sahari, 4, Februari lalu, namun ibu kanak-kanak itu, Siti Nurhanim Aziz, 25, berkata dia tetap sayangkan Mohd Fazli Azri, yang juga teman lelakinya.
“Saya tak pernah marahkan dia (Mohd Fazli) sebab dia terlampau sayangkan anak saya, maka saya amat menyayanginya,” katanya ketika ditemui di luar mahkamah. Malah, sebelum Mohd Fazli digari semula untuk dibawa ke penjara, dia dilihat sempat mencium pipi Siti Nurhanim.

Sebelum itu, hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki membuat keputusan itu terhadap Mohd Fazli yang menyambut hari ulang tahun kelahirannya ke-28 semalam selepas mendapati pihak pembelaan gagal membuktikan keraguan munasabah terhadap pertuduhan.

Mendengar keputusan itu, ibu Mohd Fazli, Nur Haziah Yusof, 52, yang tidak dapat menahan emosi terus meraung dan berulang kali berkata: “Abang tak salah, biar mama yang mati” sebelum wanita itu pengsan dua kali di galeri awam.

Nenek Mohd Fazli yang dikenali sebagai Siti pula kelihatan tenang dengan keputusan itu berkata, keluarganya akan mengemukakan rayuan.

“Berpantang maut sebelum ajal,” katanya.
Mohd Fazli dituduh membunuh Syafiah Humaira di padang bola sepak Jalan Utama, Kawasan Rumah Murah Batu 30, dekat Batang Kali, jam 6.30 petang, 25 Februari lalu.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Selain Idham Abd Ghani, pendakwaan diwakili dua lagi Timbalan Pendakwa Raya, Hanim Mohd Rashid dan Zureen Elina Mohd Dom manakala tertuduh diwakili peguam bela, Gurbachan Singh.

Terdahulu, Mohtarudin dalam alasan penghakimannya berkata mahkamah tidak dapat menerima keterangan tertuduh ketika membela diri bahawa kecederaan kanak-kanak itu disebabkan jatuh motosikal dan terhantuk di dinding tandas.

Katanya, ia sama sekali bercanggah dengan keterangan dua ahli perubatan yang merawat dan melakukan bedah siasat terhadap kanak-kanak itu.

Selain itu, katanya, kisah jatuh motosikal itu sama seperti cerita tertuduh bahawa mangsa muntah selepas makan ubat yang dibeli di kedai jamu tidak pernah diberitahu kepada sesiapa.

Menyentuh mengenai keterangan tertuduh ‘lalok’ di padang bola, Mohtarudin berkata ia bercanggah dengan keterangan saksi yang menunjukkan Mohd Fazli adalah waras pada masa kejadian.

Katanya, ini dikuatkan lagi apabila melihat fakta bahawa tertuduh boleh memandu teksinya untuk ke padang berkenaan.

“Keterangan ibu mangsa bahawa tertuduh berada dalam keadaan mabuk sepatutnya disoal balas pada peringkat pendakwaan,” katanya.

Menurutnya, undang-undang dengan jelas menyatakan bahawa mabuk akibat perbuatan sendiri tidak boleh diterima dalam pembelaan kes jenayah.

Mohtarudin berkata, mahkamah juga menolak hujah pembelaan bahawa tertuduh tidak berniat mencederakan mangsa berdasarkan apa yang sudah dilakukannya terhadap kanak-kanak malang itu.

“Perbuatan menutup pintu teksi sehingga terkena kepala mangsa, memijak perut dengan but bola dan menyepak kanak-kanak itu tidak dapat diterima sebagai tidak berniat,” katanya.

Sepanjang perbicaraan bermula sejak 7 Jun lalu, pihak pendakwaan memanggil 33 saksi, manakala tiga saksi pembelaan tampil memberikan keterangan.


ULASAN : Hmmmm.... in my opinion, syg tu biarlah berpada2... klu dah smpi mmbunuh anak sendiri, msh syg lg ke? ntahlah... Sygkn teman lelaki lbh dr anak sndiri??? Sape2 yg bc article dlm Harian Metro ni, mst rs geram kat ibu mangsa... Mcm xkisah je anak die mati kene sepak dgn teman lelaki die... Padahal, teman lelaki die xde mslh mental o sewaktu dgnnye... Bguslah...die pon bakal dpt blsn ats ape yg die wat... die deserved Hukuman Gantung Sampai Mati tu... Allah itu Maha Adil.. Lgpun, skrg ni dah akhir zaman... Bende2 mcm ni, mmg byk blaku... Wallahu'alam...

3 comments:

  1. suami pompuan tu kat penjare dah 3 thn tp dye ade anak umo setahon lebeyh ...
    anak sape ???
    fikir2kn larh...hahaha
    teruk pnye manusie....
    suami maseh ade tapi ade pakwe...
    pompuan ni pown sme je terok ngan pakwe dye..
    geram betul !

    ReplyDelete
  2. tu la psl.... mmg tu ank die n bf die..n ms anak die n suami die yg btl tu mati, die tgh prgnant kn... (+_+) Wallahu'alam...

    ReplyDelete
  3. ha'ah...
    due2 terok...
    mmg sepadan...bagai pinang dibelah-belah..hahaha
    tp yg peliknyer, mak bapak dye n bf dye leyh lak buad tak tawu yg dorang ade anak luar nikah.....ishhh3333...
    terok giler...

    ReplyDelete