Friday, October 22, 2010

....:::: My Dearest, Zairul Hisham ::::....



...I never had a dream come true, Till the day that I found you...

~

Saturday, October 16, 2010

...::: Friends Forever???? :::...



Dan apabila hati menjadi raja kpd sluruh rakyat nya (anggota badan),seorang raja xkan memerintah seorang diri, maka AKAL adalah penasihat kpd raja (hati) tersebut..jika raja (hati manusia) baik, maka baiklah rakyat nya (anggota bdn)..dan jika apabila raja itu jahat,maka jahat la rakyatnya..smuanya bgantung pada AKAL yg BIJAKSANA...




Sumthin' to talk about:
Shbt yg ssh senang sm dgn kite, mmg pyh nk jmp... tp, kwn yg slalu ade time suke2, mmg blambak... Lg senang nk jmp kwn yg b'muke2 n talam 2 muke... (+_+)v
Pade sy, kwn yg cmni, sy xde pon xpe...
Trm ksh buat sahabat yg begitu memahami n mempercayai serta mengenali diri ini sepenuhnye...
Jasa kalian hny Allah shj yg mmpu mmbalas nye...
Thanks 4 being my gud SAHABAT...
Masitah Mamat, Hasmah Zainal & Asmaliah Saringat...
Seketika Mengenalimu, Satu Keindahan....
(^_^)v

Tuesday, October 12, 2010

...::: Sad & Bad Day :::...

Hari ni sgt3 la sedey.... X hbs2 org nk saket kn ati.... Hmmm...dugaan final sem ni.... kne byk2 sbr.... sbr taw Farhana Hazwanie????
Byk2 istighfar.... Sabar tu kn separuh drp IMAN.... (^_^)v
Byk org, byk ragam...
X sume org same...
Rase mcm nk diamkn diri je skrg nih....
Ckp byk nnt lg tmbah byk dose...
Bak kate Imam Asy-syafiee, LIDAH itu lebih TAJAM dr PEDANG...
Maafkanlah dia n lupekn pe sj yg die dah wat pd kmu....
I'll try ma best...
(+_+)v
...InsyaAllah...

Saturday, September 25, 2010

:::Sampai Begitu Sekalikah???:::

BERSALAH...Mohd Fazli dihukum gantung sampai mati.

'Saya tetap sayang dia'...

Oleh Syah Rul Aswari Abdullah


SHAH ALAM: Pemandu teksi, Mohd Fazli Azri Jamil dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini, semalam selepas didapati bersalah membunuh Syafiah Humaira Sahari, 4, Februari lalu, namun ibu kanak-kanak itu, Siti Nurhanim Aziz, 25, berkata dia tetap sayangkan Mohd Fazli Azri, yang juga teman lelakinya.
“Saya tak pernah marahkan dia (Mohd Fazli) sebab dia terlampau sayangkan anak saya, maka saya amat menyayanginya,” katanya ketika ditemui di luar mahkamah. Malah, sebelum Mohd Fazli digari semula untuk dibawa ke penjara, dia dilihat sempat mencium pipi Siti Nurhanim.

Sebelum itu, hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki membuat keputusan itu terhadap Mohd Fazli yang menyambut hari ulang tahun kelahirannya ke-28 semalam selepas mendapati pihak pembelaan gagal membuktikan keraguan munasabah terhadap pertuduhan.

Mendengar keputusan itu, ibu Mohd Fazli, Nur Haziah Yusof, 52, yang tidak dapat menahan emosi terus meraung dan berulang kali berkata: “Abang tak salah, biar mama yang mati” sebelum wanita itu pengsan dua kali di galeri awam.

Nenek Mohd Fazli yang dikenali sebagai Siti pula kelihatan tenang dengan keputusan itu berkata, keluarganya akan mengemukakan rayuan.

“Berpantang maut sebelum ajal,” katanya.
Mohd Fazli dituduh membunuh Syafiah Humaira di padang bola sepak Jalan Utama, Kawasan Rumah Murah Batu 30, dekat Batang Kali, jam 6.30 petang, 25 Februari lalu.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.
Selain Idham Abd Ghani, pendakwaan diwakili dua lagi Timbalan Pendakwa Raya, Hanim Mohd Rashid dan Zureen Elina Mohd Dom manakala tertuduh diwakili peguam bela, Gurbachan Singh.

Terdahulu, Mohtarudin dalam alasan penghakimannya berkata mahkamah tidak dapat menerima keterangan tertuduh ketika membela diri bahawa kecederaan kanak-kanak itu disebabkan jatuh motosikal dan terhantuk di dinding tandas.

Katanya, ia sama sekali bercanggah dengan keterangan dua ahli perubatan yang merawat dan melakukan bedah siasat terhadap kanak-kanak itu.

Selain itu, katanya, kisah jatuh motosikal itu sama seperti cerita tertuduh bahawa mangsa muntah selepas makan ubat yang dibeli di kedai jamu tidak pernah diberitahu kepada sesiapa.

Menyentuh mengenai keterangan tertuduh ‘lalok’ di padang bola, Mohtarudin berkata ia bercanggah dengan keterangan saksi yang menunjukkan Mohd Fazli adalah waras pada masa kejadian.

Katanya, ini dikuatkan lagi apabila melihat fakta bahawa tertuduh boleh memandu teksinya untuk ke padang berkenaan.

“Keterangan ibu mangsa bahawa tertuduh berada dalam keadaan mabuk sepatutnya disoal balas pada peringkat pendakwaan,” katanya.

Menurutnya, undang-undang dengan jelas menyatakan bahawa mabuk akibat perbuatan sendiri tidak boleh diterima dalam pembelaan kes jenayah.

Mohtarudin berkata, mahkamah juga menolak hujah pembelaan bahawa tertuduh tidak berniat mencederakan mangsa berdasarkan apa yang sudah dilakukannya terhadap kanak-kanak malang itu.

“Perbuatan menutup pintu teksi sehingga terkena kepala mangsa, memijak perut dengan but bola dan menyepak kanak-kanak itu tidak dapat diterima sebagai tidak berniat,” katanya.

Sepanjang perbicaraan bermula sejak 7 Jun lalu, pihak pendakwaan memanggil 33 saksi, manakala tiga saksi pembelaan tampil memberikan keterangan.


ULASAN : Hmmmm.... in my opinion, syg tu biarlah berpada2... klu dah smpi mmbunuh anak sendiri, msh syg lg ke? ntahlah... Sygkn teman lelaki lbh dr anak sndiri??? Sape2 yg bc article dlm Harian Metro ni, mst rs geram kat ibu mangsa... Mcm xkisah je anak die mati kene sepak dgn teman lelaki die... Padahal, teman lelaki die xde mslh mental o sewaktu dgnnye... Bguslah...die pon bakal dpt blsn ats ape yg die wat... die deserved Hukuman Gantung Sampai Mati tu... Allah itu Maha Adil.. Lgpun, skrg ni dah akhir zaman... Bende2 mcm ni, mmg byk blaku... Wallahu'alam...

...::::Cupcakes Untuk Mereka::::...

Raya ke-9 yg lps (18th Sept 2010),ak wat cupcakes utk wat kali petamenye... Sgt2 takot xmnjd... yela, slm nih wat cake bese je... Ak wat cupcakes ni sempena besday Abah (16/09/2010), Hisham (17/09/2010) & Adik laki ak, A'an (18/09/2010)...

Xtahu nk bg hadiah pe kat diorg...lgpon, ak x keje lg...hehe.. (",)... Aku plak seorg yg b'jiwa sentimental gitu... nk wat pe2, mst nk kene de sentimental value..hik3... =p Jd, pk pny pk, ak decide nak wat cupcakes...nmpk sket effort nye tu kn...kn..kn..??? So, Sabtu pny mlm tu, ak pon mule la mereke2 recipe... buh chocolate chip sket, serbuk coco dll.. Puhhh...nsb bek jadi.. xkeras o bantat...hehehe.. =p Ak pon x la creative sgt... Icing ats cupcakes tu pon ak blasah2 ajer... Thanks to Mama sbb tlg ak mghias2 atas cupcakes tu..hehe.. (^_^)v

Post ni dedicated khas buat Abah, A'an & Zairul Hisham... Selamat Hari Lahir... Semoga dpnjgkn umur & dimurahkan rezeki selalu..Amin Ya Rabbal 'Alamin...
Sayang mereka sgt2...

Me, Myself & I:
Farhana Hazwani

Thursday, September 23, 2010

15 Tanda Kematian Mulia... ~✿

KEMATIAN Micheal Jackson (MJ) mengejutkan dunia. Dunia menangis kerana kehilangan seorang insan seni yang hebat. Begitulah resam dunia akan mengenang selepas ketiadaan seseorang. Lagi banyak jasa yang ditinggalkan lagi ramai orang merasakan kehilangan kita. Kali ini bukan kita nak bincangkan jasa MJ tetapi kita perkatakan mengenai kematian mengejut.

Itu yang patut kita tanya diri kita, bagaimana ketika kita mengakhiri kehidupan kita nanti dalam 'husnul khatimah' ataupun 'su'ul khatimah.' Katanya, kematian MJ masih lagi menjadi teka-teki. Mati ketika yang tiada bekalan dan persediaan adalah amat menakutkan. Pernahkah kita meminta supaya kita dimatikan dengan penutup yang baik 'husnul khatimah'?

Sebenarnya bukan kena minta sahaja tetapi kena buru dan kena cari. Kali ini kita bincangkan tanda-tanda mati husnul khatimah.

Antara tanda mati husnul khatimah ialah:

1. Mengucapkan kalimah syahadah ketika wafat. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang pada akhir kalimahnya mengucapkan La ilaaha illallah maka ia dimasukkan ke dalam syurga." (Hadis Riwayat Hakim)

2.Ketika wafat dahinya berkeringat. Ini berdasarkan hadis dari Buraidah Ibnul Khasib. Adalah Buraidah dahulu ketika di Khurasan, melihat saudaranya yang tengah sakit, namun didapatinya ia sudah wafat dan terlihat pada jidatnya (dahi) berkeringat, kemudian dia berkata: "Allahu Akbar, sungguh aku telah mendengar Rasulullah bersabda: Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat dahinya." (Hadis Riwayat Ahmad, an-Nasai, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan ath-Thayalusi dari Abdullah bin Mas'ud)

3. Wafat pada malam Jumaat. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:

"Tidaklah seorang Muslim yang wafat pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali pastilah Allah menghindarkannya dari seksa kubur." (Hadis Riwayat Ahmad)

4. Mati syahid di dalam medan perang.

5. Mati dalam peperangan fisabilillah.

Rasulullah bersabda, maksudnya: "Apa yang kalian kategorikan sebagai orang yang mati syahid di antara kalian?

Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah yang kami anggap sebagai orang yang mati syahid adalah siapa saja yang mati terbunuh di jalan Allah.

Baginda bersabda: "Kalau begitu umatku yang mati syahid sangatlah sedikit."

Kalangan sahabat kembali bertanya: "Kalau begitu siapa sajakah dari mereka yang mati syahid wahai Rasulullah?"

Baginda menjawab: "Sesiapa yang terbunuh di jalan Allah, yang mati sedang berjuang di jalan Allah dan yang mati kerana penyakit kolera, yang mati kerana penyakit perut (iaitu disebabkan penyakit yang menyerang perut seperti busung lapar atau sejenisnya), dialah syahid dan orang-orang yang mati tenggelam, dialah syahid."(Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan al-Baihaqi)

6. Mati disebabkan penyakit kolera. Mengenai ini banyak hadis Rasulullah s.a.w meriwayatkan antaranya sebagai berikut:

Rasulullah bersabda, maksudnya: "Penyakit kolera adalah penyebab mati syahid bagi setiap Muslim." (Hadis riwayat Bukhari, ath-Thayalusi dan Ahmad)

7. Mati kerana tenggelam.

8. Mati kerana tertimpa runtuhan/tanah.

Dalil dari dua perkara di atas adalah berdasarkan sabda Rasulullah bermaksud: "Kalangan syuhada itu ada lima; orang yang mati kerana wabak kolera, kerana sakit perut, tenggelam, tertimpa runtuhan bangunan dan syahid berperang di jalan Allah." (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi dan Ahmad)

9. Perempuan yang meninggal kerana melahirkan anak.

10.Mati terbakar.

11. Mati kerana penyakit busung perut.

Mengenai kedua perkara ini banyak sekali riwayat dan yang paling masyhur adalah dari Jabir bin Atik secara marfu': "Kalangan syuhada ada tujuh: Mati terbunuh di jalan Allah, kerana penyakit kolera adalah syahid, mati tenggelam adalah syahid, kerana busung lapar adalah syahid, kerana penyakit perut keracunan adalah syahid, kerana terbakar adalah syahid dan yang mati kerana tertimpa runtuhan (bangunan atau tanah gelongsor) adalah syahid serta wanita yang mati ketika hamil adalah syahid." (Hadis riwayat Imam Malik, Abu Daud, an-Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad)

12. Mati kerana penyakit Tubercolosis (TBC).

Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: "Mati di jalan Allah adalah syahid dan perempuan yang mati ketika melahirkan adalah syahid, mati kerana terbakar adalah syahid, mati kerana tenggelam adalah syahid, mati kerana penyakit TBC adalah syahid dan mati kerana penyakit perut adalah syahid." (Hadis riwayat Thabrani)

13. Mati kerana mempertahankan harta dari perompak. "Sesiapa yang mati kerana mempertahankan hartanya (dalam riwayat lain; Sesiapa menuntut hartanya yang dirampas lalu ia terbunuh) adalah syahid." (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, an-Nasa'i, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)

14. Mati dalam membela agama dan jiwa. "Sesiapa mati terbunuh dalam membela hartanya, dia mati syahid; siapa saja yang mati dalam membela keluarganya, dia mati syahid; sesiapa mati dalam membela agama (keyakinannya), dia mati syahid dan siapa saja yang mati mempertahankan darah (jiwanya) dia syahid."

15. Mati dalam berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah. Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Berjaga-jaga (waspada) di jalan Allah sehari semalam adalah lebih baik daripada berpuasa selama sebulan dengan mendirikan (solat) pada malam harinya. Apabila dia mati, mengalirkan pahala amalannya yang dahulu dilakukannya dan juga rezekinya serta aman dari seksa kubur (fitnah kubur)."

16.Orang yang meninggal ketika mengerjakan amal soleh. Semoga kematian kita dalam husnul khatiimah...


Thanks to : http://tazkirah.yolasite.com/tazkirah.php

...:::Fitnah Lidah Itu Lebih Tajam Daripada Pedang::::...

Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abdullah bin Umar bahwa Rasulullah SAW bersabda,

“Akan terjadi suatu fitnah kekacauan yang akan melalap orang-orang Arab sampai habis binasa. Para korbanya dilemparkan ke neraka. Pada waktu itu lidah lebih tajam daripda tancapan pedang.”

Hadits ini juga diriwayatkan oleh Thirmidzi. Katanya, “Hadits ini gharib. Menurut Muhammad Ismail, Ziyad bin Samin Kausya tidak pernah mendengar riwayat ini dari Abdullah bin Umar, selain hanya satu hadits ini saja.”

Diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda, akan terjadi suatu fitnah yang tuli, bisu, dan buta terhadap perkara yang haq. Barangsiapa mendekatinya, maka bencana itu pun mendekatinya. Pada waktu itu tajamnya lidah seperti tebasan pedang.” Hadits yang sama diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Ibnu Umar bahwa Rasulullah bersabda, “Menghindarlah kalian dari fitnah-fitnah kekacauan, karena pada waktu itu tajamnya lidah sudah seperti tebasan pedang.”

Alasan kenapa para korban fitnah kekacauan tersebut dilemparkan ke dalam neraka, karena mereka berperang demi kepentingan-kepentingan duniawi dan mengikuti setan serta hawa nafsu. Kalau lidah dikatakan lebih tajam daripada tancapan pedang, karena organ yang satu ini digunakan untuk berdusta, menjilat dan mengadu domba kepada para penguasa yang zalim. Sehingga akibat yang ditimbulkannya terkadang jauh lebih kejam daripada yang ditimbulkan oleh fitnah kekacauannya itu sendiri.

Disebutkan dalam Shahih Bukhari dan Shahih Muslim sebuah hadits dari Abu Hurairah bahwa ia pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya seseorang akan mengucapkan suatu kalimat yang menyebabkan ia terjerumus ke dalam neraka sejauh jarak antara timur dan barat.” Dalam riwayat lain yang juga bersumber dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya gara-gara seorang hamba mengucapkan suatu kalimat yang tidak jelas artinya, bisa menyebabkan ia terjerumus ke dalam neraka sejauh jarak antara timur dan barat.


Disebutkan dalam suatu riwayat Thirmidzi, “Sesungguhnya salah salah seorang diantara kalian itu kalau berbicara dengan kata-kata yang menyebabkan ia memperoleh murka Allah, sementara dia tidak menyadari akibat buruknya, niscaya karena kata-katanya tersebut ia akan terjun ke dalam neraka selama tujuh puluh tahun.” Contoh kata-kata yang dapat menimbulkan marah Allah adalah berdusta, mengada-ada, membual, dan sebagainya yang dapat mengundang orang lain tertawa. Hal itulah yang diperingatkan oleh Nabi SAW., “Celaka bagi orang yang mengucapkan kata-kata dusta dengan maksud agar orang lain tertawa. Celaka dia, celaka dia.”

Disebutkan dalam sebuah hadits mauquf pada Ibnu Mas’ud, “Sesungguhnya seseorang yang mengucapkan kata-kata canda yang membuat murka Allah, niscaya ia akan dijerumuskan ke neraka sejauh jarak antara langit dan bumi.” Demikian atsar shahih riwayat ath-Thabrani dalam Al-Kabir.

My Soulmate... ~♥





My Dearest, Zairul Hisham bin Yazid....

Luv u so much... Always need u to be by my side... Thanks 4 lending me ur ears, eyes n shoulders when i really need u... Thanks a lot, Awak....




Grow old with me, ya???? - Ur Sayang...

My Family... ~✿

From left : Kakak, Along, Mama, Abah, A'an & Baby..


Gambar ni taken on 1st raya day kat kg ak...kat Trolak, Sungkai... Bile tgk gmbr nih, rs len mcm sket..sbb pe yer??? Sbb tgk ak n adik2 ak da beso2 belake... hehe...klu nk d ingtkn zaman dulu kala...mcm x pcy msg2 da beso... adik ak yg bongsu tu pon da tggi melampai... hehe.. (^_^)v
Ni la family ak... Nyawa ak, life ak, n sgl2nye...
Along sayang kamu semua....
With Lots of Luv : Along... ~

Tanda-tanda Kiamat ~✿














Firman Allah, maksudnya: "MANUSIA BERTANYA KEPADAMU TENTANG HARI BERBANGKIT (KIAMAT). KATAKANLAH: SESUNGGUHNYA PENGETAHUAN TENTANG (DATANGNYA) KIAMAT ITU HANYA ADA PADA SISI ALLAH." DAN TAHUKAH KAMU (WAHAI MUHAMMAD), BOLEH JADI KIAMAT SUDAH DEKAT PADA WAKTUNYA." AL-AHZAB:63)


Tanda-tanda kecil kiamat:

  1. Seorang hamba sahaya perempuan dikahwini tuannya.
  2. Ilmu agama sudah dianggap tidak penting lagi.
  3. Ilmu agama sudah tidak difahami dan tidak dipelajari para manusia.
  4. Tersebarnya perzinaan kerana mendapat izin rasmi kerana mendirikan tempat pelacuran/perzinaan oleh pemerintah.
  5. Segala minuman keras seperti arak, diminum secara berleluasa, peminumnya sudah tidak kenal dosa malah menjadi kebanggaan baginya.
  6. Lahirnya para Dajjal (pendusta) yang jumlahnya hampir 30 orang, semuanya mengaku utusan Allah.
  7. Ilmu agama dicabut (ramai alim ulama meninggal dunia).
  8. Banyak berlaku gempa bumi.
  9. Zaman sudah dekat mendekati.
  10. Banyak fitnah memfitnah.
  11. Banyak pembunuhan.
  12. Banyak harta bagi setiap orang hingga tak tahu membelanjakannya.
  13. Ramai orang bermegah dengan projek mega.
  14. Banyak gunung digondol dan dihapuskan.
  15. Ramai orang bodoh rajin beribadah hingga mudah / senang dirayu iblis.
  16. Orang yang ahli membaca Al-Quran tetapi fasik, yakni sembahyang dianggap remeh, mudah dan ditinggalkan.
  17. Banyak mendirikan masjid tapi tidak mengimarahkannya.
  18. Banyak turun hujan tetapi sedikit tumbuh-tumbuhan.
  19. Banyak orang menjadi pemimpin tetapi tidak boleh dipercayai.
  20. Ramai orang solihin meninggal dunia.
  21. Anak melawan ibubapa.
  22. Hujan di musim kemarau.
  23. Orang pendusta dianggap benar,orang jujur dibohongi dan tidak dipercayai lagi.
  24. Orang yang jauh menjadi akrab tetapi hubungan keluarga terputus.
  25. Setiap desa dikepalai orang munafik.
  26. Tempat-tempat pengimaman sama dihias.
  27. Lahir ramai anak hasil perzinaan.
  28. Banyak minuman keras.
  29. Ramai orang memutuskan tali persaudaraan.
  30. Menuntut ilmu bukan kerana agamanya tetapi bermaksud utk perolehi pangkat dan kedudukan.
  31. Ramai kaum suami menuruti kehendak isterinya.
  32. Para pembesar / penguasa melakukan zina.
  33. Kitab suci Al-Quran dihina dan diremehkan.
  34. Tujuan hidup untuk keperluan perut bukan agama.
  35. Orang alim (ulama) sudah tidak ditaati.
  36. Orang alim sudah tidak disenangi.
  37. Orang kaya dimuliakan kerana kekayaannya.
  38. Banyaknya berlaku penceraian suami dan isteri.
  39. Banyak kematian secara mendadak.
  40. Ramai lelaki merupai wanita dan wanita merupai lelaki.
  41. Al-Quran dibaca untuk diperlagukan.
  42. Ulamak memihak kepada pemerintah lalu menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
  43. Rasuah berleluasa.
  44. Ramai orang bermegah meninggikan bangunan rumahnya.
  45. Ramai orang menjual-beli hukum.
  46. Memandang ringan masalah perceraian.
  47. Berdasarkan hadith riwayat Iman Bukhari, daripada Abu Hurairah.

* Marilah kita menginsafi diri sesama kita semoga Allah sentiasa merahmati kita sekalian.

· Semua tanda diatas sudah ada di dalam masyarakat kita hari ini.